آموزش سئو و طراحی سایت به کسب درآمد از اینترنت

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 گلوتامین را می توان فراوان ترین اسید آمینه موجود در عضلات اسکلتی بدن آدمی دانست.


به جرات می توان ادعا کرد که بیش از ۶۱ درصد از کل اسید آمینه های موجود در عضلات اسکلتی از نوع گلوتامین می باشد.

گفته می شود زمانی که به تمرینات شدید و طاقت فرسا می پردازید از میزان گلوتامین در بدنساری موجود در عضلات و حتی کل بدن کاسته شده و همین مسئله نیز با افت محسوس قدرت بدنی و ضعف عمومی و با به تاخیر افتادن ریکاوری همراه می شود.
گلوتامین چیست و عملکرد آن چگونه است

 

محققین به این نتیجه رسیده اند که در حالت عادی ۶ روز زمان لازم است تا بدن شما بتواند گلوتامین مصرف شده در عضلات را جایگزین کند.

در مورد تاثیر گلوتامین در بدنسازی در فرایند عضله سازی و سنتز پروتئین در بافت های عضلانی پیشتر نیز توضیح داده ایم. اما با این وجود باید به عرض برسانم که تحقیقات انجام شده در مورد گلوتامین به وضوح نشان داده است این اسید آمینه به راحتی قادر است تا عضلات را از گزند تجزیه شدن پروتئین در امان نگه داشته و پدیده مخرب آتروفی عضلات را به خوبی مهار کند.
این اسید آمینه که به شکل مکمل نیز تهیه و عرضه می شود در افزایش حجم سلول ها و در تشدید سنتز پروتئین در عضلات نقش مهمی را ایفا کرده و خواص آنتی کاتابولیکی بسیار قدرتمندی نیز دارد.

گفته می شود که گلوتامین چیست 
تاثیر قدرتمندی در افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن نیز داشته است.

لازم به توضیح نیست که تاثیر هورمون رشد در افزایش حجم و قدرت عضلانی و در تشدید فرایند چربی سوزی بر همگان روشن و ثابت شده است.
کسانی که با تمرینات سنگین قرابتی دیرینه دارند از این حقیقت مسلم آگاهی کامل دارند که پرداختن مداوم به تمرینات شدید بدنی خواه و ناخواه با پدیده تجزیه شدن پروتئین در عضلات همراه می شود. ورزشکاران این پدیده مخرب را به نام پدیده کاتابولیسم می شناسند.

گفته می شود که مصرف مقادیر کافی از این اسید آمینه امکان و احتمال بروز این پدیده در بدن ورزشکاران رشته های قدرتی را به حداقل ممکن می رساند.
این اسید آمینه مخصوصا برای کسانی که در دوره های کات به سر برده و یا به قصد کم کردن از میزان چربی زاید در بدن خود تمرین کرده و یا در رژیم های چربی سوزی به سر می برند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زمانی که ورزشکاران قصد کم کردن از وزن خود را داشته و در عین حال نیز نگران از دست رفتن حجم عضلانی باشند این اسید آمینه برای آنان حکم طلا و کیمیا را پیدا می کند.
بدن شما برای کارکرد طبیعی خود نیاز به این اسید آمینه دارد. زمانی که با تمرین شدید و طاقت فرسایی که دارید بدن را خسته می کنید سیستم ایمنی بدن نیز دچار اختلال شده و ضعیف و ضعیف تر می شود. بدن شما برای تقویت دوباره سیستم ایمنی خود نیاز به وجود مقادیر قابل توجهی از این ماده در بدن دارد.
این اسید آمینه که امروزه به شکل مکمل نیز ساخته شده و در بازار مکمل فروشان نیز عرضه می شود نه تنها منجر به افزایش سنتز پروتئین در عضلات می گردد بلکه از شدت و میزان تجزیه شدن پروتئین در عضلات نیز به نحو مطلوبی کم می کند.
بدنسازان و کسانی که به ورزش های قدرتی می پردازند برای بهره مند شدن از خواص مطلوب این اسید آمینه در بدن باید روزانه ۱۰ الی ۱۵ گرم از این اسید آمینه را مصرف کنند. این مقدار را می توان در ۲ الی ۳ سروینگ مصرف نمود. به این مهم نیز توجه داشته باشید که در کنار مصرف مکمل های حاوی این ماده طبیعی می توان از طریق رژیم روزانه غذایی نیز مقادیر زیادی از این ماده را وارد بدن نمود.
با روشن شدن ارزش و اهمیت گلوتامین در پرورش اندام کمپانی های مکمل سازی از این ماده در ترکیب بسیاری از مکمل های تولیدی خود استفاده کرده اند به طوری که امروزه کمتر مکملی را می توان مثال زد که در فرمول خود این ماده با ارزش طبیعی را نداشته باشد.
گفته می شود که بهترین زمان برای مصرف مکمل های حاوی این اسید آمینه به هنگام صبح، بلافاصله پس از تمرین و وعده قبل از خواب خواهد بود.
این پرسش در اینجا مطرح می شود که آیا مصرف مکمل های حاوی اسید آمینه گلوتامین عوارضی را نیز به دنبال خواهد داشت و یا نه؟
گفته می شود که گلوتامین حتی اگر در صورتی که به شکل و فرم مکمل نیز استفاده شود عوارض جانبی ناگواری را در پی نخواهد داشت. این اسید آمینه به طور طبیعی در بدن آدمی نیز تولید شده و به همین علت نیز بدن با آن سازگاری بیشتری دارد. اما این گفته هرگز به این معنی نیست که در مصرف مکمل های حاوی این اسید آمینه افراط کنید.

در مصرف این مکمل نیز همانند دیگر مکمل ها رعایت حد تعادل را داشته باشید. استفاده از دزهای غیر معقول و سنگین این مکمل ممکن است منجر به بروز دردهای شکمی و اختلال در کارکرد طبیعی دستگاه گوارش گردد.
اسید آمینه گلوتامین را می توان منبع قابل اطمینانی از نیتروژن و کربن دانست که مصرف آن به احیای ذخایر گلوکوز کمک کرده و فرایند سنتز پروتئین در عضلات را تشدید می کند.

این اسید آمینه از فراوان ترین و در عین حال نیز از مهم ترین اسید آمینه های موجود در بافت عضلانی است که در تسریع فرایند ریکاوری و در تشدید فرایند عضله سازی تاثیرات در خور توجهی را از خود نشان می دهد. در این قسمت از مقاله به گوشه ای از خواص و فواید این اسید آمینه در بدن اشاره می کنیم:
• ارتباط گلوتامین با پدیده پروتئین سازی در عضلات از دیر باز به اثبات رسیده است. با مصرف مقادیر کافی از این ماده می توانید از تجزیه شدن پروتیئن در بافت های عضلانی نیز به خوبی پیشگیری کنید.
• گلوتامین به حفظ حجم سلولی کمک کرده و در بهبود و التیام سریع زخم ها و همچنین در تسریع فرایند ریکاوری نقش مهمی را ایفا می کند.
• مصرف مکمل های حاوی این اسید آمینه ذخایر تهی شده این ترکیب در بدن پس از اتمام تمرینات شدید بدنی را دوباره احیا می کند.
• تحقیقات نشان داده است که مصرف گلوتامین کافی در رژیم روزانه غذایی موجب افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن آدمی می شود.
• گفته می شود که مصرف گلوتامین کافی در طول روز در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر واقع می شود. به دلیل اینکه پرداختن به تمرینات سنگین نظیر آنچه که ورزشکاران رشته های قدرتی انجام می دهند موجب تضعیف سیستم ایمنی می شود بنابراین می توان گفت که ورزشکاران رشته های قدرتی بیش از دیگر ورزشکاران نیاز به دریافت این اسید آمینه در رژیم روزانه غذایی خود دارند.
• روده ها که در بدن آدمی وظایف متعدد و مهمی را بر عهره دارند از این ماده به عنوان ماده غذایی با ارزش استفاده کرده و برای تداوم کارکرد طبیعی خود نیاز به دریافت مداوم آن دارند.
• گفته می شود که مصرف مداوم این اسید آمینه در رژیم روزانه غذایی حتی در درمان بیماری های دستگاه گوارش از قبیل زخم معده نیز موثر واقع می شود.
البته این همه نیز بدین معنی نیست که بلافاصله پس از خواندن این مطالب به سراغ مکمل فروش باشگاه خود رفته و سفارش چندین بسته از مکمل های گلوتامین را بدهید. استفاده از غذاهای طبیعی حاوی این اسید آمینه که در مقالات قبلی نیز در این مورد صبحت کرده ایم و در آینده نیز در مورد آن بیشتر گفتگو خواهیم کرد بر مصرف مکمل هایی که اصولا اصلی و یا قلابی بودن آن در بسیاری از موارد بر ما هم پوشیده است ارجحیت دارد.
  • majid seyedmiri
  • ۰
  • ۰

 ال آرژنین چیست؟ آمینو اسید عضله ساز

از چه منابعی تامین می شود؟ آرژنین یک آمینواسید نیمه ضروری است {آرژنین سازنده بلوک پروتئنی است که باعث اتساع عروق می شود}
وهم اکنون می دانیم که ارژنین ماده ی اولیه گاز نیتریک اکسید است.

 

آرژنین در بدنسازی جزء ان دسته از امینو اسیدهاست که بدن قادر به ساختن آن به صورت طبیعی نیست و باید مقدار مورد نیازش را از خارج تامین کند به همین دلیل بسیار مهم است که دقت کنیم تا وعده های غذایی غنی از آرژنین باشند.

آرژنین در آجیل و دانه های روغنی مثل بادام زمینی و بادام به وفور یافت می شود.همچنین می توان مقداری آرژنین در شکلات و کشمش نیز پیدا نمود.

آرژنین در بدنسازی چه وظیفه ای در بدن به عهده می گیرد وتحقیقات دانشمندان چه مدارکی را در حمایت از این آ مینو اسید ارائه می دهد؟

آرژنین برای به انجام رسیدن بسیاری از پروسه های مربوط به فیز یو لوژی عضلات ضروری است.

این پروسه ها شامل ترشح هورمون ها افزایش تولید هورمون رشد پاکسازی و دفع سموم تولید شده در بدن و سیستم دفاعی بدن در مقابل امراض.

به دلیل این که آ رژنین ماده اولیه و تشکیل دهنده نیتریک اکسید است:اغلب به منظور تقویت قوای جنسی نیز استفاده می شود.

مکمل های حاوی آرژنین در بدنسازی به سبب اینکه آرژنین توانایی تولید نیتریک اکسید را دارد در بین مردم رواج یافته اند و همچنین این آمینو اسید قادر به پاکسازی رادیکالهای آزاد از خون،بهبود عملکرد سیگنال های سلول های عضلانی،رها سازی هورمون رشد،حمایت از کلسترول خوب و تنظیم متابولیسم چربی و سطح نمک در بدن است.
بدنسازان باید به دلیل خاصیت تعدیل نمک نیز به آرژنین علاقمند باشند زیرا از دست ندادن آب زیر پوست که به دلیل احتباس آب و نمک در بدن اتفاف می افتد باعث میشود تا بدن ظاهری نرم و پف آلود داشته باشد و عضلات صاف و فاقد بر آمدگی به نظر برسند. حفظ نیتروژن بوسیله مصرف نیتروژن مسئله ای است که بین بدنسازان و دانشمندان مورد توافق است.همچنین اعتقاد بر این است که آرژنین قطعا برای رشد مؤثر است که به سبب توانایی در اتساع عروق و سهم آن در سنتز پروتئین است.

چه آفرادی به آرژنین نیاز دارند و چه مقدار از آن کمبود محسوب میشود:
هر کسی .افرادی که بیشترین میزان نیاز را به آرژنین در بدنسازی دارند؛نوجوانان ، بچه های کمتر از هفت سال ،قهرمانان ،اشخاصی که سعی دارند وزن خود را کاهش دهند و افراد مسن.
در افراد بزرگسال ،آرژنین یک آمینو اسید غیر ضروری محسوب میشود.برای کودکان در مقایسه با بزرگسالان یک آمینو اسید ضروری برای تقویت و توسعه سیستم ایمنی در دوران بلوغ محسوب میشود.افرادی که دچار آسیبدیدگی هستند نیز میتوانند از فواید مکملهی حاوی آرژنین بهره مند گردند زیرا کمبود آرژنین در بدن زمانی که برای ترمیم جراحت نیاز است را افزایش میدهد.

کسانی که نظر به فوائد جنسی آرژنین دارند نیز میتوانند از خاصیت اتساع عروق آن بهره مند گردند.آرژنین باعث افزایش قطر و ضخامت عروق خونی میشود که دبه موجب آن در هنگام کشش و انقیاض خون بیشتری وارد عضلات میشود.و به همین دلیل همچنین پمپاژ خون و خون رسانی به عضلات را افزایش میدهد و باعث ایجاد دم عضلانی بیشتر در حین تمرین میشود

وجود آرژنین باعث افزایش بازده تمرینات سخت بدنسازان میشود.مکمل های حاوی آرژنین میتوانند سطح سیستم ایمنی بدن را ارتقا دهند،در نتیجه بدنسازان میتوانند سخت تر تمرین کنند و نگران تاثیرات محدود کننده ء این نوع تمرین و تمرین زدگی که پیامد احتمالی آن است بر سیستم ایمنی بدنشان نباشند.

بدنسازانی که دوره های مصرف دارو های آندروژنی و استروئید های آنابولیک را قطع میکنندنیز میتوانند از مصرف آرژنین سود ببرند.

آرژنین قادر است تا سطح هورمون رشد را در بدن افزایش دهد و اینکار را از طریق تقویت اکسیژن مایع و پشتیبانی از فشار خون سالم انجام میدهد.به همین دلیل مکمل آرژنین میتواند برای اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند نیز مفید واقع شود.

چه میزان از این مکل باید مصرف شود و آیا اثر جانبی نیز در پی دارد؟

افرادی که ناراحتی قلبی و یا سابقه مشکلات روحی و روانی دارندباید با پزشک معالجشان برای مصرف آرژنین به صورت مکمل مشورت کنند.
با هیچ نوع آمینو اسیدی امکان “اور دز”(مصرف بیش از اندازه) وجود ندارد .مصرف خیلی زیاد آرژنین در بدنسازی میتواند منجر به اسهال ،ضعف و سستی و حالت تهوع شود.
هنوز دوز واضح و مشخصی که بهترین نتیجه را در بر داشته باشد برای این مکمل مشخص نشده است بنابراین باید با استفاده از آزمون و خطا میزان مناسب را برای خود بدست آورید.

یک دوز خفیف برای مدت یک هفته در نظر بگیرید ،اگر موثر نبود و اثر جانبی نیز در پی نداشت مقدار مصرف را تا جایی افزایش دهید که سود آن به حد اکثر و ا ثرات جانبی آن به حد اقل باشد.با دوبار افزایش میزان مصرف میتوانید بهترین دز را برای خودتان پیدا کنید(۳-۹ گرم)این روش شبیه شیوه ای است که برخی از بدنسازان که مبادرت به مصرف انسولین و داروهای استروئیدی میکنند مورد استفاده قرار میدهند.
اغلب پودر های پروتئینی موجود در فروشگاه ها با آمینو اسیدهایی نظیر آرژنین تقویت میشوند. با داشتن این پیش زمینه باید توجه ویژه ای به میزان آرژنینی که از منابع مختلف وارد بدن میکنید نشان دهید.
در هر صورت دوز متوسط روزانه برای آرژنین ۵ الی ۱۰ گرم در طی روز میباشد که باید در وعده های منقسم مصرف شود و بهترین زمانها برای مصرف آرژنین صبح ناشتا ، نیم ساعت قبل تمرین و قبل خواب میباشد.

بدن ایرانی  بدنسازی

http://badaneirani.com/arginine-in-bodybuilding/

  • majid seyedmiri
  • ۰
  • ۰

 مطلبی در مورد ورزش در تابستان و این نکات مهم ارائه شده است ، 

ورزش در تابستان و این نکات مهم
,ورزش در تابستان و این نکات مهم,آب خوردن برای  ورزش کردن در طول تابستان و در تابستان صبح ورزش کنید, 
تمرین کردن در گرما می‌تواند آزار‌دهنده باشد. نه تنها خیس عرق خواهید شد، بلکه شاید بی حال هم بشوید. در این راهنما خواهید خواند که چطور می‌توانید به بهترین شکل در گرما تمرین کنید.
تابستان زمان خوبی برای بیرون رفتن و خوش گذراندن در بیرون از خانه است. همچنین فصلی است که خیلی‌ها سخت تمرین می‌کنند، فصلی است که باید کلی وزنتان پایین بیاید. اما مشکلی که وجود دارد این است که با وجود گرما ورزش کردن برای شما سخت می‌شود. بیایید ببینیم چطور باید بر آن غلبه کنیم…
 
زمان روز خیلی مهم است
پیشنهاد می‌کنیم که در طول تابستان، صبح زود ورزش کنید. در سراسر تابستان، صبح‌ها بسیار دلپذیرند، چرا که گرما در پایین‌ترین حدش قرار دارد. بعلاوه بیرون رفتن برای دویدن در ساعات ۶ یا ۷ صبح، کاملا ایده آل است.
همچنین در مواردی که فرصت ورزش کردن در صبح را ندارید، اواخر عصر نیز زمان مناسبی برای ورزش کردن است.
 
لباس آزاد بپوشید
هنگامی که لباس‌هایی سبک و آزاد به تن کنید، لباستان به بازتاب آفتاب کمک خواهد کرد و تمرین برایتان آسان‌تر خواهد شد. پارچه‌های نخی را انتخاب کنید، چرا که بهتر از انواع دیگر عرق را جذب می‌کنند. می‌توانید شلوارک‌هایی سبک به پا کنید تا هنگام ورجه وورجه راحتی بیشتری داشته باشید.
 
کرم ضد آفتاب فراموش نشود
همیشه ضد آفتاب بزنید، مهم هم نیست چه زمانی از روز باشد. کرم ضد آفتاب از شما در برابر اشعه‌های ماورای بنفش خورشید، که بیشترین لطمه را به پوست وارد می‌سازند محافظت خواهد کرد.
 
به اندازه‌ی کافی آب بنوشید
راه دیگر برای مقابله با گرما و بهتر ورزش در تابستان، این است که به اندازه‌ی کافی آب و مایعات بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند. از آنجایی که بدن شما در تمرینات تابستانی‌تان، کلی عرق خواهد کرد، نباید به مصرف کافی آب بی توجهی کنید.

 

  • majid seyedmiri
  • ۰
  • ۰
داشتن عضله جلو بازو زیبا و حجیم به همگان نشان میدهید که شما یک بدنساز هستید اما این بدان معنی نیست که برای تبدیل شدن به یک بدنساز ماهر باید فقط برنامه تمرینی جلوبازوهای بزرگ و حجیم داشته باشید، درست است که داشتن عضلات جلوبازوی حجیم زیبایی خاصی به بدن شما میدهد، اما اگر بین سایز عضلات جلو بازوی شما و سایز سایر عضلات بدن مخصوصا سینه و سرشانه ها تناسب کافی نباشد نه تنها بدن شما را زیبا نشان نخواهد داد بلکه باعث خواهد مایه تمسخر دیگران شوید
 
در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را برای ساختن عضلات جلوبازوی حجیم تر بیان کنیم اما فراموش نکنید که زیبای در حجم بیشتر نیست بلکه در تناسب بین کل عضلات بدن میباشد.در مقدمه یه تعریف کلی از عضله بازو میگم برنامه تمرینی جلو بازو عضله ایست که از یک سمت به عضلات سرشانه وصل شده است و دیگر ان تا قسمت مفصل ارنج ادامه پیدا کرده است جلو بازو رادر زبان انگلیسیbicep میگن bicep تشکیل شده است از bi یعنی دو و cep به معنای سر می باشد که میتوان انرا عضله دوسر نامید که خود این عضله هم از چهار بخش تشکیل شده است قسمت داخلی قسمت خارجی که این قسمت ضخامت بازو را تشکیل می دهد و طول جلو بازو بعلاوه ارتفاع آن .
 
 
 
انجام دادن تمرینات مختلف و با زوایای متفاوت باعث میشه بسته به نوع تمرین فشار هم تغییر کند .
 
برای مثال اگر بخواهید قسمت داخلی جلو بازو تحت فشار قراربگیرد باید تمرین جلو بازو هالتر ایستاده دست باز را انجام دهید و برای اینکه قسمت خارجی جلو بازو تحت فشار قرار بگیرد جلو بازو هالتر دست جمع را انجام دهید.
 
چطور حرکات مربوط به جلو بازو را صحیح انجام دهید؟
 
یکی از نکات بسیار مهم در موقع برنامه تمرینی جلو بازو اینست که دقیقا عضله بازو درگیر باشد فقط از این عضله برای انجام حرکت کمک گرفته شود و این مطلب به نظرتان عادی است ولی اکثر افراد در اکثر مواقع در انجام حرکت جلو بازو از عضلات سرشانه پشت و ساعد کمک میگیرند .
 
کلید انجام حرکات صحیح در اینست که قسمت بالای بازو ثابت باشد و فقط دست از ارنج خم وراست شود حال میخواهید در حالت ایستاده باشد و خواه در حالت نشسته و یا حرکت را با دمبل انجام دهید و یا اینکه با هالتر باشد .

 

  • majid seyedmiri
  • ۰
  • ۰
این اشتباهات ورزشی را هرگز انجام ندهید ۰۹ شهریور ۱۳۹۵ 25بازدیدورزش و تناسب اندام
آیا شما هم از رژیم غذایی بد و اشتباهات ورزشی رنج می برید؟ برخی از عادت های تناسب اندام وحشتناک هستند. آیا شما نیز هر شب یک پیتزای بزرگ می خورید و ورزش هم نمی کنید؟ ممکن است متوجه شوید که این حرکات نامطلوب جلوی پیشرفت شما را می گیرند. اما نگران نباشید. ما در این زمینه با متخصصان مشورت کرده ایم و به شما می گوییم چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهید.
 
آیا قبل و یا بعد از ورزش، حرکات کششی انجام نمی دهید؟کوین گری- مربی بدنسازی باشگاه بادی اسپیس فیتنس در نیویورک- می گوید: اگر گاه گاهی آن هم برای مدتی کم به باشگاه می روید اشکالی ندارد، فقط حرکات کششی را فراموش نکنید. کشش های دینامیک صحیح قبل از تمرین، ماهیچه های شما را فعال می کند، کمک می کند کارآمدتر باشید و خطر آسیب به بدنتان را کاهش می دهد. حرکات کششی پس از تمرین ورزشی نیز به ماهیچه های شما استراحت می دهد و به پروسه ی ریکاوری در بدنتان کمک می کند.
 
اگر تنها برای یکی از آنها وقت دارید، گرم کردن را ترجیح دهید (حرکات کششی پیش از ورزش). آهسته بدوید تا عضله های چهار سر ران شما شل شود و آهسته راه بروید تا عضله های سرین و همسترینگ شما فعال شوند. گری می گوید: بهتر است این حرکات را ۸ تا ۱۲ مرتبه تکرار کنید.
 
آیا در طول تمرین های ورزشی آب نمی نوشید؟آیا در انجام حرکات ورزشی بیش از حد به خود سختی می دهید؟این کار را نکنید.
 
هیچ دلیلی برای فشار آوردن به خودتان وجود ندارد و این کار از اشتباهات ورزشی است. اگر تصور می کنید در صورتی که چند روز به باشگاه نروید، دیگر نمی توانید دمبل های خود را بلند کنید کاملا غلط است. تنها کافیست اجازه ندهید یک هفته ورزش نکردن به دو یا سه هفته تبدیل شود. دو هفته زمان خوبی برای تصمیم گیری در مورد پیشرفت و یا پسرفت شما می باشد. اگر به مدت ۴ هفته به ورزش کردن ادامه ندهید، قدرتتان کاهش می یابد و دچار توده ی عضلانی می شوید.
 
حتی اگر به طور مرتب نمی توانید باشگاه بروید، می توانید ۱۰ یا ۱۵ دقیقه در اتاق پذیرایی خود و یا با یک ویدئوی
آنلاین ورزش کنید.

 

  • majid seyedmiri
  • ۰
  • ۰

ماهی به طور کلی  برای سلامتی خوب  است چون یک منبع بزرگ از پروتئین است و نیزاز  مواد غذایی  است که دارای چربی بسیار کمتری است اما پر از مواد مغذی است. خوردن ماهی بهترین راه برای کاهش وزن یا  حداقل حفظ تناسب اندام است . اگر خوردن ماهی را دوست ندارید و در عین حال می خواهید تمام مواد مغذی ماهی ، در بدنتان وجود داشته باشد سعی کنید مصرف مکمل های روغن ماهی با رژیم غذایی منظم  را فراموش نکنید. مکمل های روغن ماهی یا به صورت روغن و یا به صورت کپسول است که روش بسیار خوبی برای مکمل رژیم غذایی است و فواید زیادی دارد. در اینجا برخی از مزایای شگفت انگیز  مکمل های روغن ماهی را بیان میکنیم

خواص روغن ماهی نه تنها سرشار از اسیدهای چرب ضروری و لازم برای بدن و مفید برای حفظ سلامت قلب است بلکه هم چنین به بهبود اختلالات و مشکلات روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و شیزوفرنی کمک می‌کند.

در این مقاله به خواص روغن ماهی برای بهبود سلامتی تمام افراد در گروه‌های سنی مختلف ارائه شده که عبارتند از:
– پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی؛ روغن ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق و پیشگیری از ضربان غیرعادی قلب نیز نقش به سزایی دارد.
– پیشگیری از سرطان؛ روغن ماهی در پیشگیری از سه نوع سرطان شایع شامل سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات مفید است. امگا -۳ در واقع از تبدیل شدن سلولهای سالم و طبیعی به سلولهای سرطانی جلوگیری کرده و مانع از رشد غیرعادی سلولی می‌شود.
– تنظیم کلسترول؛ یکی از خواص مهم و اصلی روغن ماهی این است که به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می‌کند. وجود اسیدهای چرب EPA و DPA‌ در اکثر مکمل‌های با کیفیت روغن ماهی در تنظیم کلسترول نقش مهمی دارد.
– با روغن ماهی، لاغر شوید؛ مصرف ماهی به درمان فشار خون بالا و چاقی کمک می‌کند. بر اساس یک مطالعه تخصصی در استرالیا، یک رژیم غذایی برای کاهش وزن اگر با مصرف مرتب مقدار مشخصی از ماهی همراه باشد بسیار موثرتر و موفق‌تر خواهد بود.
– درمان آرتریت (التهاب مفصلی)؛ روغن ماهی هم چنین برای درمان عارضه التهاب مفصلی نیز مفید است. مصرف بلند مدت از این روغن مفید در کاهش و یا حتی پیشگیری از دردهای ناشی از آرتریت تاثیر دارد. درمان آرتریت با روغن ماهی قطعا بلافاصله پس از مصرف نخواهد بود بلکه ممکن است چندین روز، هفته و یا حتی ماه طول بکشد تا نتایج مثبت آن بروز کند.
– سلامت چشم‌ها؛ مصرف اسید چرب امگا -۳ از چشم‌ها در برابرعارضه تحلیل نقطه ماکولار چشم جلوگیری می‌کند و همچنین خطر بروز سندرم خشکی چشم را کاهش می‌دهد.
– پیشگیری از اختلالات روانی؛ شماری از مطالعات پزشکی نشان داده است که مصرف روغن ماهی به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و حتی شیزوفرنی کمک می‌کند.
– سلامت پوست و مو؛‌ امگا – ۳ به حفظ رطوبت در سلول‌های پوستی، تولید ماده مفید کلاژن و برطرف کردن لکه‌های پوستی کمک می‌کند و در نهایت موجب حفظ جوانی و شادابی در چهره می‌شود. در عین حال محتوای پروتئینی موجود در روغن ماهی به رشد موها و حفظ سلامت و تقویت آنها کمک می‌کند.
– مقابله با فشار خون بالا؛ امگا -۳ دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است به همین سبب در کاهش فشار خون نقش دارد.
– مقابله با آسم؛ روغن ماهی در بهبود مشکلات تنفسی نظیر آسم، بسیار تاثیرگذار است. این مکمل سودمند به کاهش حملات آسمی و تنفسی آسانتر کمک می‌کند.
– کمک به درمان ایدز؛ مطالعات انجام شده از سوی کارشناسان برنامه علوم تغذیه‌ای در لزینگتون ثابت کرده است که روغن ماهی با کاهش سطح تری گلیسیرید خون حتی در درمان ایدز نیز نقش موثر و مفیدی ایفا می‌کند.
-سلامت ناخن‌ها؛ مصرف مداوم روغن ماهی به بهبود بافت و سلامت ناخن‌ها نیز کمک می‌کند و از این رو می‌توان از آن در تولید ترکیبات تقویت کننده ناخن‌ها استفاده کرد.
– سلامت استخوانها؛ امگا -۳ موجود در روغن ماهی به تنظیم تعادل املاح معدنی در استخوانها و بافتهای اطراف آن کمک می‌کند.
– از خواص روغن ماهی در بهبود افسردگی؛ افراد مبتلا به افسردگی اغلب با کاهش سطح اسید چرب EPA مواجه هستند. به این ترتیب روغن ماهی برای بهبود حال بیماران افسرده نیز مفید است.
– بارداری سالم؛ از آنجا که اسید چرب DHA ‌موجود در روغن ماهی برای رشد چشم‌ها و مغز جنین مفید است لذا مصرف روغن ماهی برای زنان باردار نیز توصیه می‌شود. روغن ماهی از تولد زودرس یا تولد نوزاد زیر وزن طبیعی و نیز از سقط جنین جلوگیری می‌کند.
– تاثیر ضد التهابی؛ روغن ماهی نقش موثری در کاهش التهاب در خون و بافت‌ها دارد. این مکمل برای بهبود اختلالات گوارشی، سندرم روده کوتاه و بیماریهای التهابی مزمن مفید است.
– سلامت مغز و سیستم اعصاب؛ مصرف این مکمل به بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و قدرت استدلال و تقویت قدرت تمرکز کمک می‌کند. روغن ماهی جریان خون را بهبود می‌بخشد و حتی روی هورمونها و سیستم ایمنی بدن نیز تاثیرگذار است که در نهایت روی عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد.
– حفاظت در برابر دیابت نوع دوم؛ التهاب در سلول‌های چربی منجر به بروز مقاومت انسولینی و در نهایت موجب ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود. پزشکان تاکید دارند که روغن ماهی مانع از بروز التهاب در سلولهای چربی می‌شود و در نتیجه در پیشگیری از دیابت نوع دوم نقش دارد.
– مقابله با آکنه؛ روغن ماهی حتی برای کاهش آکنه نیز مفید است چون حاوی اسید چرب EPA است و این اسید روی ترشحات غدد چربی در پیاز مو تاثیر می‌گذارد.
– بهبود خلق؛ روغن ماهی علاوه بر کاهش افسردگی باعث تنظیم نوسانات خلقی شده و به بهبود خلق و افزایش روحیه کمک می‌کند.
شاید ماهی ، جزو غذاهای محبوب در لیست غذایی بسیاری از مردم نباشد. به این دلیل و
همچنین نگرانی از وجود آلودگی‌های جیوه در ماهی ، اغلب کپسول‌های روغن ماهی به
عنوان منبع جانشین اسیدهای چرب امگا-۳ در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • majid seyedmiri